ساب ووفر (subwoofer) چیست؟

ساب ووفر یا به قول معروف همان ساب سیستمی صوتی است که به کیفیت پخش موزیک کمک زیادی می کند، و صدای بم و کلفتی ایجاد می کنند. در واقع اگر شما ساب ووفر را به ضبط ماشین خود اضافه کنید؛ می توانید آهنگ مورد نظر خود را با جزئیات کامل  همرا با bass (دوبس دوبس) بالا گوش بدهید. البته بلندگوهای ضبط ماشین نیز تا حدی bass را پخش می کنند اما نه به وسعت ساب ووفرها. پس اگر به دنبال صدای بیشتر با کیفیت بالاتر هستید باید ساب ووفر را به سیستم صوتی خودرو خود اضافه کنید. اما باید بدانید که در کنار آن ها باید آمپلی فایر هم نصب کنید.

دقت کنید که ساب ووفر یکی از مهم‌ترین ارکان هر سیستم صوتی حرفه‌ای است. طبیعتا علاقمندان جدی موسیقی، حتی تصور گوش دادن به موسیقی بدون ساب ووفر را نیز نمی‌کنند. ساب ووفرها انرژی و هیجان را به موسیقی هدیه می‌دهند؛ و وجود آنها برای کامل بودن هر سیستم صوتی حرفه‌ای ضروری است.

انواع ساب ووفر:

  1. ساب ووفر اکتیو (فعال): این مدل در داخل خود یک آمپلی فایر دارد پس برای  نصب و راه انداری آن احتیاجی به آمپلی فایر نیست.
  2. ساب ووفر پسیو (غیر فعال): این مدل فاقد آمپلی فایر است و برای نصب آن یک آمپلی فایر جداگانه مورد نیاز است.

کاربرد ساب ووفر

هر جایی که قرار است موزیک پخش شود، مطمئنا ساب ووفر هم حضور دارد و به عنوان اصلی‌ترین تجهیزات موسیقی حضور آن الزامی است. بنابراین کاربرد ساب ووفر بسیار گسترده بوده و در سیستم‌های مختلف موسیقی مانند کامپیوتر، رادیو ضبط، سیستم صوتی ماشین، سیستم صوتی سینما و دیگر سیستم‌های صوتی که در مکان‌های عمومی قرار دارد، به کار می‌رود.  البته محبوب‌ترین نوع ساب ووفر سیستم صوتی ماشین است.

معمولاً اکثر کسانی که تصمیم دارند برای وسیله نقلیه خود یک سیستم صوتی مناسب تهیه کنند، مهمترین قسمت آن تهیه ساب ووفر است. با اجرای ساب ووفر در سیستم صوتی ماشین از تاثیر فوق‌العاده‌ای در موزیک در حال پخش لذت خواهید برد. اگر بخواهیم به زبان دیگر تاثیر ساب ووفر در سیستم صوتی را بیان کنیم باید بگوییم که این وسیله موجب می‌شود صدای کلفت‌تر موزیک بهتر شنیده شود و تاثیر صداهای زیر را کاهش می‌دهد.

تفاوت ساب ووفر با بلندگوها

ظاهر ساب ووفر بسیار شبیه اسپیکر است. اما تفاوت بسیار جزئی در طراحی آن وجود دارد که منجر می‌شود خروجی کار متفاوت‌تر از خروج کار اسپیکر باشد. همه اسپیکرها دارای یک صفحه هستند که اصلی‌ترین قسمت اسپیکر را تشکیل می‌دهد و حرکت آن موجب می‌شود فرکانس‌های مختلف تولید شود و صدا به گوش ما برسد. صفحه روی اسپیکرها معمولاً از جنس فوم یا فابریک مخصوص است که در پایین فابریک یک سیم پیچی قرار می‌گیرد. وظیفه سیم‌پیج عبور جریان سیگنال است که با کمک میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط آهنربا صفحه به صورت عمودی شروع به حرکت می‌کند.

حال تفاوتی که در طراحی ساب ووفر نسبت به طراحی اسپیکر وجود دارد این است که صفحات ساب ووفرها نسبت به اسپیکرها بزرگتر و از جنس بسیار مستحکم‌تری ساخته شده است تا به خوبی در برابر مقاومت هوا دچار خمیدگی نشود. همچنین نسبت به اسپیکر حجم زیادی از هوا با سرعت بالا جابجا می‌شود. به همین خاطر موجب شده است صدای بم تولید شود.

تفاوتی که برایتان شرح دادیم موجب می‌شود صفحه ساب ووفر نسبت به اسپیکر بسیار سنگین‌تر باشد و به دلیل افزایش مقاومت هوا و افزایش حجم صفحه جابجایی آن انرژی زیادی نیاز دارد. برای کاهش انرژی دو کار انجام شده است. نصب آهنربای بزرگ و قاب قوی‌تر برای ایجاد میدان مغناطیسی قدرتمند بوده و کار دوم استفاده از سیستم سیم پیچ‌هایی با ضخامت بیشتر که گاهی اوقات دو سیم پیچ برای ساب ووفر به کار می‌رود. تعداد دفعات که صفحه ساب ووفر بالا و پایین می‌رود، بسیار کم است. اما فضای بیشتری را در بر می‌گیرد و همین موجب شده است قدرت زیادی داشته باشد.